Викладачі українських вишів розробили проекти модельного навчального курсу з юридичних інновацій

Викладачі українських вишів, зацікавлені у впровадженні навчального курсу з юридичних інновацій в освітній процес, взяли участь у літній школі з юридичних інновацій, організованій Міністерством юстиції у партнерстві зі спільнотою «Kyiv Legal Hackers» за підтримки Програми USAID «Нове правосуддя» та Координатору проектів ОБСЄ в Україні.

Під час тижневого заходу 12 викладачів та чотири студенти – члени спільноти «Kyiv Legal Hackers», відібрані організаторами на конкурсній основі з 73 бажаючих взяти участь у літній школі, поглибили спеціальні знання та отримали навички з впровадження юридичних інновацій та сучасних технологій у праві. Крім цього, вони розробили проекти програми навчального курсу з юридичних інновацій для викладання цих питань у правничих школах України. На основі цих проектів робоча група, що включатиме представників Міністерства освіти і науки та Міністерства юстиції, напрацює модельний навчальний курс і юридичних інновацій та технологій у праві, який згодом буде рекомендований до вивчення для здобуття ступеню бакалавра з правничих спеціальностей. Подальше застосування цього модельного навчального курсу у правничих школах України є елементом комплексної ініціативи із запровадження Інноваційного навчального плану підготовки правника, що передбачає викладання ключових правничих дисциплін і широкий простір для впровадження інновацій правничими школами. Інноваційний навчальний план розроблено Програмою USAID «Нове правосуддя» на запит Міністерства юстиції з метою забезпечення якісної підготовки майбутніх поколінь правників відповідно до сучасних вимог ринку праці.

Також Програма USAID «Нове правосуддя» презентувала в рамках літньої школи пілотний проект із запровадження в Україні елементів вирішення спорів онлайн з використанням інтерактивного сервісу, який допомагатиме громадянам орієнтуватися в їхніх юридичних проблемах та пропонуватиме варіанти їх вирішення. В рамках пілотного проекту програма запросить до співпраці українських розробників програмного забезпечення для створення сервісу, аналогічного тому, що минулого року програма тестувала у партнерстві з Київським районним судом міста Одеси та з Головним управлінням Національної поліції в Одеській області. Цей сервіс дозволить громадянам отримати допомогу у визначенні правової проблеми та підготувати документи для оскарження санкцій за порушення Правил дорожнього руху, а також у спорах про розлучення і виплату аліментів.

Крім цього, програма літньої школи включила в себе обговорення трендів у галузі юридичних інновацій, світових та локальних інноваційних онлайн-платформ, а також використання автоматизованих та напівавтоматизованих систем надання юридичних послуг кінцевим користувачам за участі віртуальних консультантів. Перелік дискусійних питань також включав удосконалення юридичних бізнес-процесів за допомогою цифрових технологій, штучний інтелект і використання математичних алгоритмів у праві, зокрема укладення та зміну онлайн-угод, а також надання нотаріальних послуг за допомогою безперервного ланцюга онлайн-транзакцій, монетизацію legal tech сервісів та спонсорство у таких проектах.

Ці та інші актуальні для вивчення в рамках навчального курсу з юридичних інновацій теми під час своїх виступів висвітлили спікери літньої школи: виконавчий директор «Kyiv Legal Hackers» Денис Іванов, виконавчий директор «Bot&Partners» Микита Підгайний, інженер з юридичних інновацій «Axon Partners» Андрій Костенко, співзасновник legal tech стартапу «Legal Nodes» Нестор Дубневич, агент з інновацій у правосудді Гаазького Інституту Інновацій у Праві Дмитро Форемний.

Професор Бруклінської школи права Джонатан Аскін, відомий заснуванням правничого інноваційного інкубатору у Брукліні, ознайомив слухачів із професійними викликами сучасного правника під час своєї презентації «Освіта, еволюція та роль юриста наступного покоління у світі, що рухається зі швидкістю бітів». Таким чином, у рамках заходу освітяни не лише обмінялися власним досвідом з викладання дотичних до інновацій правничих дисциплін, але й мали змогу порівняти його з аналогічним досвідом закордонних колег.