Представлено результати аналізу впливу оцінювання юридичної освіти на забезпечення її якості в Україні

23 лютого 2021 відбулась онлайн презентація результатів аналізу впливу незалежних зовнішніх оцінювань процесів забезпечення якості юридичної освіти, проведених за підтримки USAID у 2014-2018 роках, на системи внутрішнього та зовнішнього забезпечення якості юридичної освіти в Україні.

Для юридичних шкіл таке оцінювання – це в першу чергу виклик собі, коли адміністрація закладу запрошує до себе незалежних незаангажованих експертів, щоб вони могли максимально об’єктивно оцінити умови підготовки майбутніх юристів, суддів, прокурорів та інших спеціалістів, що забезпечують в Україні правосуддя та юридичну діяльність», – зазначив Олександр Пижов, виконуючий обов’язки генерального директора Директорату європейської інтеграції, бюджетування та узгодження політик Міністерства освіти і науки України, перед представленням результатів аналізу.

Для проведення аналізу Програма USAID «Нове правосуддя» залучила чотирьох експертів із попереднім досвідом проведення зовнішніх незалежних оцінювань процесів забезпечення якості юридичної освіти. До складу команди увійшли два міжнародні експерти – професор права Ділейн Свенсон із Люблінського католицького університету імені Яна Павла ІІ (Польща) та професор практики Спіді Райс зі Школи права Університету імені Вашингтона та Лі (США), а також два українські експерти – Марія Цип’ящук, викладачка Інституту права імені І. Малиновського Національного університету «Острозька академія» та Іван Ромащенко, доцент та заступник директора Інституту права Київського національного університету імені Т. Шевченка.

Команда експертів Програми USAID «Нове правосуддя» співпрацювала з юридичним факультетом Львівського національного університету імені І. Франка, юридичним факультетом Чернівецького національного університету імені Ю. Федьковича, Національним університетом «Одеська юридична академія» та Національним юридичним університетом імені Ярослава Мудрого.

Наприкінці 2020 року команда експертів проаналізувала діяльність кожної із цих правничих шкіл та виявила, що зовнішнє оцінювання й пов’язані з ним заходи, призвели до змін, які стали важливими у процесі забезпечення того, щоб юридична освіта в Україні відповідала стандартам сучасної освіти, визначеним у Стандартах забезпечення якості у Європейському просторі вищої освіти.

Важливим позитивним елементом, який ми побачили при оцінюванні, є все більший перехід українських юридичних вишів до студентоорієнтованого навчання та відданість інтерактивним методикам викладання. Розробку дисциплін з етики та інтегрування етичних компонентів до інших дисциплін потрібно і надалі просувати й розвивати», – зауважив професор Спіді Райс, один з експертів команди.

Серед ключових рекомендацій для подальшого підвищення якості юридичної освіти експерти зазначили:

  • подальше сприяння розвитку правничих шкіл, що пройшли оцінювання, зокрема шляхом підтримки розвитку культури менторства;
  • подальше впровадження інтерактивних методів викладання, зокрема в умовах дистанційного навчання, розвиток методів проведення іспитів;
  • подальше сприяння у розвитку дисциплін з викладання м’яких навичок;
  • сприяння у подальшому впровадженні Інноваційного навчального плану підготовки правника;
  • подальша підтримка розвитку юридичних клінік та Асоціації юридичних клінік;
  • подальша підтримка впровадження стандартів юридичної освіти;
  • розвиток системи акредитації для вищої юридичної освіти.

Україна – це частина європейського простору, тому закономірним має бути перехід вітчизняної юридичної освіти до європейських стандартів. І я особисто вдячна представникам усіх вишів, що погодились стати першими у процесі непростого переходу до цих стандартів та прийняли зроблені експертами рекомендації. Хоча я впевнена, що попереду ще довга дорога, але початок покладено», – підсумувала заступниця керівника Програми USAID «Нове правосуддя» Наталія Петрова та подякувала усім присутнім за участь у презентації, а юридичним вишам, які брали  участь в аналізі, за відкритість й бажання змінюватись на краще.