Пів року інновацій для системи безоплатної правової допомоги

Статтю опубліковано на сайті видання «Юридична газета»

Доступ до правосуддя — це справедливість у дії. Людина, яка стикається з юридичною проблемою, повинна мати своєчасний і відкритий доступ до правової допомоги. Це необхідно для отримання справедливого результату по суті своєї справи. Інновації, зі свого боку, допомагають зробити шлях до вирішення проблеми більш клієнтоорієнтованим та ефективним.

Інновації — це не лише про технології, це про погляд на проблему з іншого боку та вихід за рамки стандартних рішень. Яскравим прикладом є діяльність Стенфордської Legal Design Lab. Минулого року викладачі та студенти розробили Wise Messenger, який надсилає користувачу повідомлення з нагадуванням про найважливіші дати судового процесу. А навесні 2020 року вони створили національну платформу з найпоширенішими питаннями щодо захисту прав орендарів під час COVID-19.

В Україні система надання безоплатної правової допомоги (БПД) працює для того, щоб кожна людина мала можливість захистити свої права. За останні роки система центрів БПД вже допомогла мільйонам українців розв’язати їхні юридичні проблеми, однак не кожному, хто цього потребує. Вона активно впроваджує інновації, такі як платформа WikiLegalAid чи зручний додаток БПД для смартфона, але проблеми з доступом до безоплатної правової допомоги все ще є.

Саме тому команда Kyiv Legal Hackers (ГО «Юридичні інновації») у січні почали піврічний проєкт «Інновації для системи безоплатної правової допомоги» або просто #InnovateLegalAid. Він здійснюється за підтримки американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) у рамках Програми USAID «Нове правосуддя». Партнерами проєкту є Координаційний центр з надання правової допомоги та мережа правових клубів PRAVOKATOR.

Проєкт передбачає комплексні зміни, тому охоплює як навчальну програму про різноманітні аспекти інновацій для представників системи БПД, так і дослідження найбільш болючих проблем клієнтів та онлайн-гакатон для пошуків нових способів розв’язання цих проблем, подальшу роботу над рішеннями та презентацію.

1 (1)

Зокрема, представники БПД уже завершили навчальну програму з основ менеджменту інновацій, де вивчали:

  • українські та закордонні інструменти, які вже допомагають покращити доступ до правосуддя;
  • основи інноваційного менеджменту;
  • дизайн-мислення як підхід для клієнтоорієнтованого рішення проблем;
  • тестування гіпотез та створення прототипів.

Інновації потребують, з одного боку, креативності та виходу за рамки, а з іншого — чіткого процесу управління. На тренінгах директор ГО «Юридичні інновації» Дмитро Форемний розказував учасникам про особливості мислення інноваторів, а разом із професоркою Ларисою Лігоненко вони детальніше розібралися з тим, як можна керувати інноваціями.

Одним з інноваційних підходів для розв’язання проблем доступу до правосуддя є використання дизайн-мислення. Особливість дизайнерського підходу — створення продуктів та послуг, які орієнтовані на клієнта. Саме цього аспекту не вистачає в національній юридичній практиці. Працівники системи БПД вивчили принципи сервіс-дизайну, навчилися складати мапу шляху користувача та як створювати прототипи рішень.

2

При взаємодії з сервісом системи БПД кожен клієнт проходить певний шлях. Дослідження цього шляху допомагає глибше зрозуміти мотиви людини та побачити, в який момент і чому виникають конкретні проблеми у взаємодії. Учасники проєкту #InnovateLegalAid провели понад 50 інтерв’ю з клієнтами БПД, щоби знайти проблеми та сформулювати інсайти. Зрештою, з’ясували актуальні проблеми клієнтів системи БПД, які потребують розв’язання, та визначили теми для проведення онлайн-гакатону.

3

На дводенному онлайн-гакатоні #InnovateLegalAid фахівці системи БПД презентували проблеми клієнтів, обрані під час дослідження системи, та залучили у свої команди колег з приватного сектору. Команди понад 10 годин натхненно працювали над поглибленням розуміння обраної ними проблеми, пошуком можливих рішень та створенням прототипів. Під час презентації цих прототипів вони також отримали поради від експертів галузі.

Учасники гакатону знайшли інноваційні рішення для восьми найболючіших проблем клієнтів та співробітників системи БПД за допомогою методології дизайн-мислення. Далі на команди чекає чотири тижні менторської програми, зокрема, вони зможуть протестувати прототипи на майбутніх користувачах, а у червні вже презентуватимуть свої проєкти громадськості.

Тож слідкуйте за новинами проєкту!

Проєкт здійснюється за підтримки американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID Ukraine) у рамках Програма USAID «Нове правосуддя». Партнерами є Координаційний центр з надання правової допомоги та PRAVOKATOR правовий клуб.